h1 { font-family: 'Slackey', arial, serif; } h2 { font-family: 'Unkempt', arial, serif; } h4 { font-family: 'Schoolbell', arial, serif; } h5 { font-family: 'Crafty Girls', arial, serif; }
BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Followers

Saturday, August 28, 2010

feNoMena aZan..ALLAHUAKHBAR!!!!


 saLaM sume...

ariNi i nk cte suMthiNg yG meNarik teNtanG isLaM...atau fokuSnye LbeY kpaDa aZaN r..hehehe..
fakta nie i dpt mse tGk ikLaN kat astRo oaSis maGrib td..saMbiL b'buKe sMbiL tgk tv 2..ish3..x patot sngguh kn..kui3..:P bRu i tau rupe2Nye launGaN aZan x pNah b'heNti poN seLaMa 24 jaM seaRi tau...n laungaN 2 sentiaSe b'kumandang di seLuruh peluSuk dunia..byngkn r setiap mnit azan b'kumandaNg..

24 jam x 60 minit = 1440 kali seari..
1440 x 365 hari = 525600 kali setahun...
SubhanAllah...

so, i pn gtal2kn tgn nie search tntg fakta nie kat uncle google..smbil2 intai2 bedio skali kat u-tube..nie r hasil dr siasatan yg i dpt..cedok2 dr blog org len nie..hehehe..seLamat m'bace ye...(^_^)

ketahuilah bahawa pada setiap waktu, ribuan bilal di merata dunia akan melaungkan azan, mengakui ‘Bahawa Allah Sahaja Yang Patut Disembah, dan Nabi Muhammad Adalah Pesuruh Allah’. Dimulakan dengan Indonesia yang terletak di bahagian timur dengan ratusan kepulauannya dan jumlah penduduknya seramai 180 juta. Sebaik sahaja masuk waktu Subuh, azan mula berkumandang dari kawasan ini dengan ribuan Bilal yang akan melaungkan Keagungan Allah swt dan Nabi Muhammad s.a.w.
Allahu Akhbar!

   Proses ini akan bergerak ke arah barat kepulauan Indonesia. Perbezaan masa antara timur dan barat Indonesia adalah 1 ½ jam.

   Belum pun laungan Azan di merata Indonesia selesai, ianya akan bermula pula di Malaysia. Berikutnya akan disusuli di Burma dan dalam masa satu jam selepas Azan dilaungkan di Jakarta, tiba giliran Dacca di Bangladesh. Berikut laungan akan kedengaran di Calcutta dan terus ke Sringar di barat India.

   Perbezaan waktu di kota-kota Pakistan adalah 40 minit jadi dalam jangka masa ini, Azan akan berkumandang di seluruh Pakistan. Belum berakhir di Pakistan, Azan akan bermula pula di Afghanistan dan Muscat. Perbezaan waktu antara Muscat dan Baghdad adalah 1 jam. Dalam jangka masa itu, Azan akan berterusan dilaungkan di UAE, Makkah, Madinah, Yaman, Kuwait dan Iraq. Proses ini berterusan setiap detik sehingga ke pantai timur Atlantik.

    Jarak masa Azan bermula dilaungkan di Indonesia sehingga ke pantai timur Atlantik adalah 9 ½ jam. Belum pun Azan Subuh berkumandang di pantai timur Atlantik, Azan Zuhur kini sudah mula dilaungkan di Indonesia. Ini berterusan bagi setiap waktu sembahyang, tidak putus-putus.

Subhanallah, begitu hebat dan agungnya Islam!

Kalaulah setiap kawasan boleh memasang pembesar suara (yang power habis!), pasti akan bergegar satu dunia dengan laungan Azan yang tidak putus-putus.

Allahu Akhbar!!!!


bedio sye akn post dlm next eNtry k..(^_^)v




0 LuahaN raSa peMbaca:

Related Posts with Thumbnails