h1 { font-family: 'Slackey', arial, serif; } h2 { font-family: 'Unkempt', arial, serif; } h4 { font-family: 'Schoolbell', arial, serif; } h5 { font-family: 'Crafty Girls', arial, serif; }
BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Followers

Sunday, July 10, 2011

Mengalirlah Dikau Andai Itu Yang Terbaik...

salam...hai sume..
kalo sebelum2 nie sume entry aYu pasal perkara2 yg hepi je kn..tp,arini aYu nk cte pasal tangisan...

nape ea tbe2 t'gerak ati aYu nk tulis entry cmnie??walhal selama nie sume entry aYu asik sruh korg senyum je kn??hehehe..(^_~)

mungkin sbb lately nie aYu selalu sgt diuji dengan perkara2 yg sedih..
n senang je air mata nie mengalir disebabkan perkara2 tu...huhuhu..(T____T)
seriously aYu mmg btul2 x mampu nk hadapi benda2 cmnie...

mulenye aYu cube gak tahan empangan nie supaya x roboh...tp, x mampu dh...pecah gak akhirnye...  
mgkin dh lebih muatan air mata kat empangan nie...2 yg t'burai gak 2...=P

mngkin sbb dh lme sgt x menangis, so rse lega sgt2 bile aYu dh kuarkan sedikit air mata 2...
harap2 empangan nie xkn pecah lagi r pasnie...
sile b'tahan ye wahai encik empangan...sian u nnt kalo pecah lagi...nk kne tadah semula plak air mata 2...kui3...(^_~)v

hehehe...kat bwah nie aYu cite psal manfaat menangis ye...sekali-sekala wat entry cmnie syok gak...asik nk senyum je..lupe plak nnt yg hidup nie ade pasang surutnye..skali-skala perlu gak merasa kesusahan 2...=P

sumber nie aYu dapat dr internet n blogger2 yg len....selamat m'baca..(^_~)v

mase aYu baby2 dulu..cmnie r aYu nangis kot..:P

nie antara 7 manfaat menangis yg aYu dpt cari..


1. Membantu penglihatan


Air mata ternyata membantu penglihatan seseorang, jadi bukan hanya mata itu sendiri. Cairan yang keluar dari mata dapat mencegah dehidrasi pada membran mata yang mampu membuat penglihatan menjadi kabur.


2. Membunuh bakteria

Tak perlu ubat titis mata, cukup air mata yang berfungsi sebagai antibakteria. Di dalam air mata terkandung cairan yang disebut sebagai “lisozom” yang dapat membunuh  90-95 % bakteria2 yang tertinggal dari keyboard komputer, pegangan tangga, bersin dan tempat2 yang mengandung bakteria, hanya dalam 5 minit.



3. Meningkatkan mood

Seseorang yang menangis bisa menurunkan tahap depresi kerana dengan menangis, mood seseorang akan pulih kembali. Air mata yang dihasilkan dari perbuatan menangis kerana emosi mengandungi 24% protein albumin yang berguna dalam meregulasi sistem metabolisme tubuh dibanding air mata yang dihasilkan dari iritasi mata.


4. Mengeluarkan racun

Seorang ahli biokimia, William Frey telah melakukan beberapa kajian tentang air mata dan menemukan bahawa air mata yang keluar dari hasil menangis karena emosional ternyata mengandungi racun.
Tapi jangan salah, keluarnya air mata yang beracun itu menandakan bahwa ia membawa racun dari dalam tubuh dan mengeluarkannya lewat mata.
ok..sya dh kuarkn racun 2..hrap2 xde dh racun dlm bdn nie..(^_~)v


5. Mengurangi stress

Bagaimana menangis bisa mengurangi stress ? Air mata ternyata juga mengeluarkan hormon stres yang terdapat dalam tubuh iaitu “endorphin leucine-enkaphalin” dan “prolactin.”
Selain menurunkan tahap stress, air mata juga membantu melawan penyakit2 yang disebabkan oleh stress seperti tekanan darah tinggi.


6. Membangun komuniti

Selain baik untuk kesihatan fizikal, menangis juga mampu membantu seseorang membangunkan sebuah komuniti. Biasanya seseorang menangis setelah menceritakan masalahnya di depan teman2nya atau seseorang yang mampu memberikan sokongan, dan hal ini akan meningkatkan kemampuan berkomunikasi dan juga bersosialisasi.


7. Melegakan perasaan

Semua orang rasanya merasa demikian. Meskipun kita didera berbagai macam masalah dan cubaan, namun setelah menangis biasanya akan muncul perasaan lega.
Setelah menangis, sistem limbik, otak dan jantung akan menjadi lancar, dan hal ini membuat seseorang merasa lebih baik dan lega. Keluarkanlah masalah di pikiranmu dengan menangis, jangan dipendam kerana kamu mampu menangis sepuas-puasnya.





biarkanlah ianya mengalir andai itu dapat melegakan kesakitan & kesedihan di hati ini...

Wednesday, July 6, 2011

biar LamBat janGan x post..:P

salam....hai suMe...
aYu just nk share ngn korg suMe tentang pengalaMaN 1st aYu b'juMpa ngn parents utk haRi t'buka sekolah...
kejadian nie b'laku kire2 2 mnggu lpas...
so,x t'lmbt lg rsenye utk aYu share kn..:P
bak kate pepatah omputih..'better late than never'..:P
kalo sebelum2 nie aYu cume m'jadi p'dgr je cikgu2 zaman sekolah dulu b'ckp ngn mak ayh ayu..
tp,skrg nie aYu plak yg kne b'ckp ngn parent2 pelajar...


fuhhhh..b'debar2 btul mse 1st tiMe nie..
ye r..tkut parents serang cikgu ngn soalan2 yg b'tubi2 kn...seriau cikgu dibuatnye nnt..:P

tp,naseb baik r sbb suMe parents dak kelas aYu jenis yg educated ckit..
bkn jenis yg laser2..sume cool je...sme2 mara ank 2...syiookkkk r parents2 nie...hehehe...(^_~)v

disebabkn parents suMe cool2..so,cikgunye mampu r t'senyum lebar..x caye tgk r pic kat bwh nie...=P


lotihh eden t'senyum selama hmpir 4 jam lebih 2..=P

parents yg sabo menunggu...(^_~)v

pengalaman yg sgt best spnjng b'sembang ngn parents...mcm2 idea yg dpt aYu share ngn dieorg...
thanks kpd parents pelajar2 1 seroJa yg sudi meluangkan mase utk b'jumpa dgn cikgu yuMi nie..hehehehe..(^_~)v



Friday, July 1, 2011

arrggghh..cpatNye...

saLaM...hai suMe....
sedaR x sedar ariNi dh 1 juLai tuuu....
b'maksud dh 7 buLan aYu b'gelar 'ciKGu'

sekejap kn maSe b'Lalu...
mcm2 yg aYu dh laLui seLaMa 7 buLaN nie...
raSe pahit..maNis..MasaM...tawar...keLat...n segala2 perasa yg len r...

di keSeMpatan ini, aYu nk wish tahNiah r kat ahLi ruMah sukaN aYu iaitu uMah hiJau @ naMa gLamerNye tRopiKa di ataS keMenanGan seMasa haRi suKan sekolah semaLam...kaMo suMe mmg mantap r....(^_~)v

pape pn,saY thanks kepada 'caMera Ladies' di bwah nie...smngat 2 shoot gMbar di haRi kejadiaN semaLam..=P

eahh..mcm knal r awek nie...=P




jurugambar plak yg pose lebih2 ea...:P

gmbar2 yg Len nnt ye aYu upLoad kat muKe buku..:p

sedia utk shoot acara esok plak...LaRiaN 1 MuriD 1 SuKan....weee..(^_~)v

joM kite b'lari sok cikGu2 seMaLaysiA...hehehehe....


There was an error in this gadget
Related Posts with Thumbnails